الاستین، ساختار و عملکرد (بخش اول)

 

بدن شما به طور طبیعی پروتئین الاستین را تولید می‌کند. این پروتئین به بافت‌ها و اندام‌های بدن شما کمک می‌کند تا کشیده شوند. مکمل‌ها ممکن است به بدن شما کمک کنند الاستین بیشتری تولید کند، اما تحقیقات علمی کافی برای نتیجه گیری قطعی وجود ندارد. یک رژیم غذایی متعادل به بدن شما مواد خامی را می‌دهد که برای کمک به بدن در ساخت الاستین طبیعی لازم است.

 

الاستین چیست؟

این ترکیب یکی از فراوان ترین پروتئین ها در بدن ماست. یک پروتئین کششی که شبیه یک نوار لاستیکی است – می‌تواند کش بیاید (بسط یابد) و به عقب منقبض گردد (پس زدن). یکی از اجزای اصلی بافت‌های بدن ماست که به کشش نیاز دارند، مانند ریه‌ها، مثانه، رگ‌های خونی بزرگ و برخی رباط‌ها. مقادیر کمتری در پوست و غضروف گوش وجود دارد.

 

آیا الاستین کلاژن است؟

نه، الاستین کلاژن نیست. با این حال، این دو ترکیب هر دو پروتئین‌هایی هستند که اغلب با یکدیگر اشتباه بکار می‌روند. در واقع، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی که ساختارهای بافت را در سطح میکروسکوپی مطالعه می‌کنند (بافت شناسان)، از رنگ‌ها و مواد شیمیایی خاص برای رنگ آمیزی ویژگی‌های مهم بافت های بدن و نشان دادن تفاوت‌ها استفاده می‌کنند.

نقش اصلی کلاژن ایجاد ساختار، قوام و پشتیبانی در بدن شما است.

اما نقش اصلی الاستین ایجاد کشش در بدن شما است و تقریباً 1000 برابر کشسان‌تر از کلاژن است.

 

الاستین-و-کلاژن-پوست-در-ساختار

این پروتئین چگونه تولید می شود؟

بسیاری از مولکول‌های بزرگ و انعطاف پذیر از ماده‌ای به نام تروپولاستین به هم می‌پیوندند و الاستین را تشکیل می دهند.

 

عملکرد الاستین چیست؟

عملکرد اصلی الاستین این است که به بافت‌های بدن اجازه می‌دهد براحتی کشیده و منقبض شوند.

به عنوان مثال شریان‌های رگ‌های خونی، لوله‌هایی هستند که خون را از قلب در بدن حمل می‌کنند. الاستین به شریان های ویژگی های کششی می‌دهد که پمپاژ خون را برای قلب آسان تر می‌کند.

الاستین به ریه‌ها اجازه می‌دهد تا مانند یک کیسه کشسان کار کنند. وقتی نفس می کشیم، دیافراگم منقبض می‌شود (سفت می‌شود). ریه‌ها با انقباض، انرژی بالقوه ایجاد می‌کنند و بافت‌های الاستیک در ریه‌ها این انرژی بالقوه را ذخیره می کنند. هنگامی که نفس را بیرون می‌دهید، انرژی بالقوه در ریه‌ها آزاد می‌شود.

با افزایش سن، این ماده در پوست کاهش می‌یابد. به عنوان مثال پوست پشت دستِ دراز شده خود را بگیرید و چند ثانیه با دست دیگر نگه دارید. این ترکیب به شما امکان کشش پوست را می دهد.

اگر مقدار لازم از این پروتئین در پوست خود داشته باشیم، پس از رها کردن، پوستِ پشتِ دست خیلی سریع به جای خود برمی‌گردد. اگر الاستین کافی نباشد، ممکن است چند ثانیه طول بکشد تا پوست به جای خود برگردد.

از جمله محصولات کرک کلار که در این زمینه بسیار موثر است، کرم ترک بارداری می‌باشد که با تقویت الاستین موجود در پوست، از ترک خوردگی قسمتهای شکم و ران جلوگیری کرده و یا مقدار آن را به حداقل ممکن می رساند.

 

الاستین-روی-پوست

در کجا یافت می شود؟

این مواد در لایه درم پوست، ریه‌ها، رگ‌های خونی، رباط‌ها، غضروف گوش و سایر قسمت‌های بدن که نیاز به خاصیت ارتجاعی دارند، وجود دارد.

 

الاستین چه شکلی است؟

ساختار آن بحث برانگیز است. در حالت استراحت، برخی معتقدند که الاستین یک شبکه تصادفی از زنجیره‌های پلی پپتیدی است. برخی دیگر معتقدند که زنجیره‌های پلی پپتیدی بی‌نظم هستند اما تصادفی نیستند. با این حال، ساختار نامرتبشان هنگام کشیده شدن، کاهش می‌یابد زیرا زنجیره‌ها با هم تراز می‌شوند و در عین حال استحکام و کشش را حفظ می‌کنند.

 

چه رنگی است؟

الاستین جزء اصلی فیبرهای الاستیک بدن و مایل به زرد هستند.

 

الاستین از چه چیزی ساخته شده است؟

اسیدهای آمینه پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند. آمینو اسیدهای اصلی تشکیل دهنده این پروتئین عبارتند از پرولین، گلیسین، دزموزین و ایزودزموزین. این مولکول‌ها در توالی‌های کوتاه و مکرر از سه تا نه اسید آمینه گروه بندی می‌شوند که ساختارهای قوی و انعطاف پذیری ایجاد می‌کنند.

 

وزن الاستین چقدر است؟

این الیاف تقریباً 2 تا 4 درصد از ماده خشک بدون چربی و رطوبت درم بزرگسالان را تشکیل می‌دهند.

🌷 ایسنتاگرام کرک کلار 🌷

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
× حتماً جواب می‌دیم 🌹