پوست پرتقالی و تعریف

پوست پرتقالی و نحوه برخورد با آن

عبارت پوست پرتقالی در فرهنگ درمان پوست. در جستجوی پوستی جوان‌تر با ظاهری تازه، اصطلاحات متعددی برای مراقبت از پوست در برابرمان صف آرایی می‌کنند که برخی هم با نام‌های کاملاً عجیب و غریب هستند: پنجه کلاغی، خطوط لب عروسکی و لکه‌های کبدی.

پس این مورد را هم به لیست اضافه کنید: پوست پرتقالی. با این حساب این بافت پوستی چیست، چه چیزی باعث آن می‌شود و چه کاری می‌توان در مورد آن انجام داد؟

 

پوست پرتقالی یا بافت پوست پرتقالی چیست؟

یک پرتقال یا سایر مرکبات مانند لیمو یا نارنج را تصور کنید. بافت بسیار خاصی دارند: فرورفتگی های فراوان و قابل مشاهده. ” پوست پرتقالی” عبارتی است که برای توصیف پوستی که شبیه پوست پرتقال است، استفاده می‌شود. پوستی را تصور کنید که ضخیم و براق است و منافذ ریز بسیاری هم در آن وجود دارد.

این پوست ممکن است با چشم غیرمسلح مخصوصاً اگر از فاصله دیده شود، کاملاً طبیعی به نظر برسد. واقعاً تا زمانی که به پوست نزدیک نشوید، ممکن است متوجه تغییرات بافتی آن نشوید. پس این موضوع بیشتر از سمت خودشخص تشخیص داده می شود و نه از طرف دیگران.

 

پوست پرتقالی-و-نحوه-رفع-آن.

 

چه چیزی باعث پوست پرتقالی می‌شود؟

کارشناسان عقیده دارند این موضوع عمدتاً به دلیل ساختارهای عمیق‌تر پوست است که بر سطح تأثیر می‌گذارد. مثلاً انقباض عضلانی، اندازه غدد چربی و کاهش کلاژن و الاستین از جمله آنهاست. با افزایش سن، غدد چربی (منافذ) ما بزرگ می شوند و پوست استحکام و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و باعث می شود منافذ عمیق تر و بزرگ تر به نظر برسند.

مانند بسیاری از مشکلات پوستی، این موضوع هم از آسیب نور خورشید، استرس اکسیداتیو (عدم‌تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها) و افزایش سن ناشی می شود. اساساً از آنجایی که کلاژن و الاستین به خطر می‌افتند، منافذ بسته نشده و بزرگتر و قابل مشاهده تر می‌شوند.

همچنین در افرادی که پوست چرب تری دارند، این موضوع رایجتر است. در واقع افرادی که چربی بیشتری در پوست خود دارند، منافذ ضخیم بزرگ‌تری دارند و می‌توانند نشانه‌هایی از پوست پرتقالی را نشان دهند.

 

پوست پرتقالی چه زمانی ظاهر می شود؟

این مساله می‌تواند زود شروع شود و با افزایش سن، بیشتر مشخص گردد. دلیل آن از اینجا ناشی می شود که کلاژن می تواند در دهه 20 زندگی شروع به کاهش نماید. البته مواردی مانند آسیب‌های ناشی از نور خورشید در این امر نقش دارند.

پوست پرتقالی-و-نحوه-رفع-آن.

البته انواع پوست شخصی هم وجود دارد که هیچ تاثیری از عوامل خارجی، عادات سبک زندگی و رفتارهای مراقبت از پوست ندارد. در واقع از نظر ژنتیکی، برخی از ما غدد چربی ضخیم تر و بزرگتری داریم و این به کیفیت و بافت پوست ما کمک می کند.

با این حال، مطمئناً در پوست‌های بالغ این موضوع شایع‌تر است: زنان مسن‌تر مستعد ابتلا به پوست پرتقالی هستند، زیرا با افزایش سن، سطح کلاژن کاهش می‌یابد و پوست خاصیت ارتجاعی و چربی خود را از دست می‌دهد و باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن منافذ می‌شود.

 

درباره آن چه کاری می‌توان انجام داد؟

رویکرد ما به این مساله باید به دو شکل صورت گیرد:

اول، می بایست تولید کلاژن را در داخل پوست تقویت کنیم.

دوم، لازم است به منافذ خارجی خود توجه نماییم.

1.مکمل‌های کلاژن هیدرولیزی

از آنجایی که این بافت پوست، در نتیجه کاهش سطح کلاژن بوجود می آید، مهم ترین کاری که باید انجام داد تقویت تولید کلاژن در پوست است. چگونه؟ موثرترین راه برای ترویج تولید کلاژن، شروع از درون است.

 

مکمل کلاژن برای سلامت پوست

همانطور که می دانیم مولکول کلاژن برای نفوذ به اپیدرم بسیار بزرگ است. درنتیجه موثرترین راه برای دریافت آن از طریق مکمل‌های کلاژن هیدرولیز شده است. در اصل کلاژن به پپتیدهای اسید آمینه با زنجیره کوتاه می‌شکند و به این شکل قادر به جذب توسط بدن هستند..

از آنجا، این آمینو اسیدها به سراسر نقاط از جمله پوست حرکت کرده و فیبروبلاست‌ها را برای تولید کلاژن و الاستین تشویق می کنند. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که این مکمل‌های کلاژن در ایجاد خاصیت ارتجاعی پوست، آبرسانی و صاف کردن ظاهر بافت (مانند خطوط ریز و چین و چروک) تاثیر گذار هستند.

همچنین تولید کلاژن با مکمل‌های آنتی اکسیدانی اضافی مانند ویتامین C و ویتامین E نیز باید تقویت گردد. ویتامین C مهم است، زیرا تولید کننده کلاژن است و در عین حال کلاژن موجود را نیز تثبیت می‌کند. اگر سطوح طبیعی کلاژن در بدن تقویت شود، پوست شما سفت‌تر و کشیده‌تر به نظر می‌رسد و در نتیجه ظاهری صاف‌تر ایجاد می‌گردد.

 

2.درمان‌های پاک کننده منافذ

از نظر فیزیکی نمی‌توان منافذ را بطور کامل حذف کرد. اما می‌توانید آنها را به چند شکل کوچکتر نمایید. یکی از راه های انجام این کار اطمینان از تمیزی آنهاست. وقتی منافذ با سبوم، کثیفی و تجمع اضافی پر می‌شوند، احتمالاً بزرگتر به نظر می‌رسند.

ماسک-خاک-رس-برای-پوست-پرتقالی

به عنوان مثال، استفاده منظم از ماسک‌های خاک رس (با نظر پزشک) می‌تواند به حذف کثیفی از منافذ کمک کند. همچنین می‌توانید از اسیدهای هیدروکسی (به طور خاص AHA و BHAs) استفاده کنید که لایه برداری کرده و به ظاهر بافت کمک می کند و منافذ را کوچکتر نشان می‌دهد.

رتینوئیدها(Retinoids) هم مانند موارد فوق می توانند با تشویق به گردش سلولی، صاف کردن پوست و تشویق تولید کلاژن، به پوست کمک نمایند. البته این موضوع یک کار یکباره نیست، چراکه منافذ شما دائماً سبوم و چربی تولید می کنند (یک چیز خوب!) و همیشه با کثیفی، آلودگی و مواردی از این دست نیز در تماس است.

3.سرم های حجیم کننده بافت

بعد از اینکه منافذ را پاک کرده و از داخل تقویت نمودید، می‌توانید ظاهر را با سرم هایی مانند اسید هیالورونیک به طور سطحی بهبود بخشید. این اکتیو فوق آبرسان تا 1000 برابر وزن خود آب را جذب کرده و پوست را حجیم کرده و ظاهر را صاف می کند.

 

4.از پوست در برابر آسیب بیشتر محافظت کنید.

در کنار این درمان‌ها، مهم است که با استفاده از کرم ضد آفتاب روزانه با حداقل SPF 30 از پوست مراقبت کنید. همچنین با کاهش اشعه ماوراء بنفش، از پوست بیشتر محافظت کنید.

اگر از آلفا هیدروکسی اسید(AHA) استفاده می‌کنید، این امر به ویژه مهم است، زیرا حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش می دهند. از یک ضد آفتاب معدنی خوب بصورت روزانه استفاده کنید.

 

ختم کلام در بافت پوست پرتقالی

پوست پرتقالی یک اصطلاح عامیانه است که به بافت خاصی از پوست اشاره می کند که البته از حق نگذریم شبیه پوست پرتقال است!

این موضوع در نتیجه از دست دادن کلاژن – به ویژه در اثر افزایش سن و آسیب خورشید – است، زیرا پوست شروع به از دست دادن استحکام و فرورفتگی می‌کند. دو نمونه از کرم‌های گیاهی کرک کلار که کمک خیلی خوبی در این زمینه می‌توانند ارایه دهند، کرم ضد آفتاب و کرم کلاژن ساز شب است که با فرمولاسیون منحصر بفرد خود می‌توانند به مقدار زیادی در تامین سلامت پوست موثر واقع شوند. 

🌷 اینستاگرام کرک کلار را فراموش نفرمایید 🌷

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
× حتماً جواب می‌دیم 🌹